ΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΑΠΟ ΤΗ ΣΚΟΠΙΑ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ - ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ EMBA ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ







Της Μαργαρίτας Κουτσανέλλου

To 2023, λίγο πριν το δυστύχημα στα Τέμπη, μου δόθηκε η μεγάλη ευκαιρία να ολοκληρώσω επιτυχώς με αυτή εδώ την εργασία τη φοίτησή μου στο ΕΜΒΑ του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδας, χάρη σε υποτροφία που μου δόθηκε από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Από μία εξίσου καλή έμπνευση, επέλεξα τότε να ασχοληθώ με τα ατομικά συστήματα αξιολόγησης, επιλογή που με βοήθησε με τρόπο καταλυτικό να αντιληφθώ σε βάθος την ουσία των συστημάτων αξιολόγησης. 

Επειδή το ζήτημα της ατομικής αξιολόγησης μπαίνει πολύ ψηλά στην πολιτική ατζέντα της Κυβέρνησης, αλλά ήδη είναι ζήτημα που και οι προηγούμενες κυβερνήσεις από τότε που ξέσπασε η οικονομική κρίση στην Ελλάδα το επεδίωξαν και το στήριξαν με όλους τους τρόπους, είχα εδώ και καιρό κατά νου να παρουσιάσω (με μεγάλη ταπεινοφροσύνη) αυτό εδώ το πόνημα. Κι αυτό επειδή είναι λογικό όλοι οι εργαζόμενοι να βρέθηκαν μπροστά σε πολύ ισχυρά ερωτήματα, καθώς κλήθηκαν και καλούνται να απαντήσουν στο παραπλανητικό ερώτημα, για ποιο λόγο θα πρέπει να "φοβούνται" την αξιολόγηση, εάν πιστεύουν οι ίδιοι για τον εαυτό τους ότι είναι καλοί εργαζόμενοι" και για ποιο λόγο θα πρέπει να συνταχθούν με τα σωματεία που καλούν σε απεργία-αποχή από αυτή.

Επειδή η προσωπική μου έρευνα για χάρη της εργασίας μου αυτής (η οποία δυστυχώς είναι η μόνη ακαδημαϊκή, λόγω της καθημερινής βιοπάλης) μου έδωσε την ευκαιρία να ξεδιπλωθούν στα μάτια μου όλες οι πραγματικές βάσεις αυτής της μεθόδου διοίκησης προσωπικού και να καταλάβω γιατί τα συστήματα αξιολόγησης είναι αιτία πολέμου για τα εργατικά σωματεία που είναι συνεπή στην αποστολή τους, τολμώ να επιχειρήσω να κάνω κοινωνούς της εργασίας αυτής, όλους, όσοι πιθανόν ενδιαφέρονται για το ίδιο θέμα και τους απασχολούν ανάλογα ερωτήματα.

Η πρωτότυπη εργασία είναι γραμμένη στην αγγλική γλώσσα και μπορεί κάποιος να τη βρει στο σύνδεσμο που έχω βάλει. Με τη βοήθεια του AI μετέφρασα πολύ εύκολα (με σχετική επιμέλεια βέβαια εν συνεχεία) την εργασία στα ελληνικά, κάτι που ήθελα εδώ και πολύ καιρό να κάνω και το είχα υποσχεθεί σε αρκετούς φίλους και συναδέλφους που με είχαν βοηθήσει στην εκπόνησή της. Έχω υπογραμμίσει με κίτρινο τα σημεία που κατά τη δική μου γνώμη έχουν ειδικό βάρος, γιατί δεν είναι εύκολο να διατρέχει κανείς ένα πολυσέλιδο κείμενο. Επίσης, έχω κάνει και ένα-δυο σχολιάκια σε κάποια σημεία που θεώρησα χρήσιμο (πχ τι ακριβώς εννοούν οι εργοδότες κλπ, όταν μιλάνε για "ανταγωνιστικότητα").

Τέλος, θα ήθελα να επισημάνω κάτι που μου εντυπώθηκε πολύ έντονα από εκείνη την περίοδο, όταν ολοκλήρωνα την εργασία με συνεντεύξεις συνδικαλιστών για την αξιολόγηση. Μία από αυτές έγινε τον Ιανουάριο του 2023, με ένα εργαζόμενο - μέλος του ΔΣ του ΣΕΛΜΑ (Αττικό Μετρό). Μου είχε πει λοιπόν ένα μήνα σχεδόν πριν το δυστύχημα των Τεμπών. 

"Από την άλλη πλευρά, ο καθένας με τον τρόπο του είναι καλός σε κάτι. Ο καθένας με τον τρόπο του και με τις δικές του ικανότητες συμβάλλει. Ποιος θα έλεγε ότι χρειαζόμαστε κάποιον πιο έξυπνο περισσότερο από κάποιον πιο δυνατό, για παράδειγμα, ή το αντίστροφο;

Εξάλλου, η αύξηση της ποσότητας δεν σημαίνει και αύξηση της ποιότητας. Στην πραγματικότητα, συχνά αποδεικνύεται ότι το ένα λειτουργεί αντίστροφα από το άλλο.


Το έργο μας αφορά την ασφάλεια στη μετακίνηση χιλιάδων, εκατομμυρίων ανθρώπων καθημερινά. Πώς μπορεί κανείς να θέτει πρότυπα και στόχους, πιέζοντας τους εργαζόμενους να τα επιτύχουν, προκειμένου να πάρουν κάτι επιπλέον στον μισθό τους;


Αυτό που βλέπω είναι ότι όλα αυτά αποσκοπούν στο να σπάσει ο ενιαίος μισθός και να καταλήξουμε σε ατομικές συμβάσεις εργασίας".

(σελ. 186/221 στο ελληνικό έγγραφο)

Η φράση αυτή επανέρχεται στη μνήμη μου ξανά και ξανά, πολλές φορές από τότε. Και σκέφτομαι ότι ποτέ δεν ξέρουμε αυτό που σήμερα "αξιολογούμε" ως μικρής σημασίας και απίθανο, εάν θα επαληθευτεί στη συνέχεια με τρόπο ισχυρό και ξαφνικά οι προτεραιότητες μας αλλάξουν με τρόπο απολύτως αντίστροφο. Σήμερα η αξιολόγηση πιθανόν να μην αισθανόμαστε ότι μας θίγει άμεσα και να θέτουμε άλλες προτεραιότητες στις επιλογές μας. Αύριο αυτό μπορεί να αποδειχτεί μπούμερανγκ. Γιατί απλούστατα τα συστήματα αξιολόγησης φτιάχτηκαν για πολύ συγκεκριμένους λόγους και αυτοί δεν αλλάζουν, όση χρυσοσκόνη και αν ρίξουν από πάνω για να τα εδραιώσουν. Στο χώρο της εκπαίδευσης βλέπουμε να δίνεται ένας τιτάνιος αγώνας εναντίον της αξιολόγησης, η οποία δίνει τη χαριστική βολή στη δημόσια, δωρεάν εκπαίδευση. Οι πειθαρχικές και συνδικαλιστικές διώξεις πέφτουν βροχή, κάτι όμως που δεν ανακόπτει το υψηλό αγωνιστικό φρόνημα των εκπαιδευτικών, ούτε τον αγώνα τους για ποιοτική, δωρεάν, δημόσια εκπαίδευση. Είμαστε μαζί τους. Παρεμπιπτόντως να επισημάνω ότι σύμφωνα με την εικόνα που έχει ο Σύλλογος, η απεργία-αποχή από την αξιολόγηση για το έτος 2024 έχει εξαιρετικά μαζική συμμετοχή.


An overview of employees’ appraisal systems used in the public and private sector in Greece, focusing on the employees’ perspective


Δημοσίευση σχολίου

6 Σχόλια

  1. Συγκεκριμένα όταν ο Οργανισμός αναγνωρίζει και ανταμείβει την καλή απόδοση των εργαζομένων του αυτό ενθαρρύνει τους εργαζομένους να συνεχίσουν να αποδίδουν καλά και να έχει ο Οργανισμός μέλλον. Αν η αξιολόγηση που κάνει είναι προσχηματική δεν θα έχει μέλλον αλλά μιζέρια με όλα τα επακόλουθα για την ποιότητα ζωής.
    Οι κάτωθι προτάσεις θα έδιναν μια πιο ολοκληρωμένη και επαγγελματική προσέγγιση στα θέματα που εξετάζει η εργασία.
    Αξιολόγηση: Αναφέρσου σε παραδείγματα καλών πρακτικών και πώς μπορούν να εφαρμοστούν στον Οργανισμό. Για παράδειγμα : Παρέχετε εκπαίδευση στους προϊσταμένους και τους αξιολογητές σχετικά με τις καλύτερες πρακτικές αξιολόγησης. Εξασφαλίστε ότι κατανοούν τα κριτήρια και τη διαδικασία. Εξασφαλίστε ότι η διαδικασία αξιολόγησης είναι ανοιχτή και διαφανής. Παρέχετε σαφείς οδηγίες και εξηγήσεις για τα κριτήρια αξιολόγησης. Σημαντικό : Εκτός από την ατομική αξιολόγηση, αξιολογήστε την απόδοση των ομάδων. Δημιουργήστε κριτήρια αξιολόγησης για τις ομάδες και αξιολογήστε την απόδοσή τους με βάση την επίτευξη ομαδικών στόχων. Παρέχετε ανατροφοδότηση σε επίπεδο ομάδας. Καθορίστε στόχους για κάθε εργαζόμενο και αξιολογήστε την απόδοσή τους με βάση την επίτευξη αυτών των στόχων. Εξασφαλίστε ότι όλοι οι εργαζόμενοι κατανοούν τα κριτήρια (σαφή και συγκεκριμένα κριτήρια αξιολόγησης που είναι αντικειμενικά και μετρήσιμα). Η αξιολόγηση 360 μοιρών περιλαμβάνει ανατροφοδότηση από συναδέλφους, προϊσταμένους και υφισταμένους. Αυτό παρέχει μια ολοκληρωμένη εικόνα της απόδοσης του εργαζομένου.
    Αμοιβή: Ανέλυσε τις επιπτώσεις της σύνδεσης της αμοιβής με την απόδοση. Πρότεινε τρόπους για να διασφαλιστεί η δικαιοσύνη και η αντικειμενικότητα στο σύστημα αμοιβών.
    Ανέλυσε τις πρακτικές του ιδιωτικού τομέα που μπορούν να εφαρμοστούν στον δημόσιο τομέα.
    Πρότεινε τρόπους για την προσαρμογή αυτών των πρακτικών στις ιδιαιτερότητες του δημόσιου τομέα.
    Πρότεινε προγράμματα εκπαίδευσης και ανάπτυξης για τους εργαζομένους. Εξήγησε πώς η συνεχής εκπαίδευση μπορεί να βελτιώσει την απόδοση και την ικανοποίηση των εργαζομένων.
    Πρότεινε τρόπους για τη βελτίωση της διαδικασίας αξιολόγησης και ανατροφοδότησης. Εξήγησε πώς η τακτική και εποικοδομητική ανατροφοδότηση μπορεί να βελτιώσει την απόδοση και την ικανοποίηση των εργαζομένων.
    Εστίασε στη διαχείριση της αντίστασης στην αλλαγή και στην ενίσχυση της αποδοχής από τους εργαζομένους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το σχόλιο του Ανώνυμου είναι εξαιρετικά εύστοχο και σημαντικό. Αναγνωρίζει την αξία της πραγματικής και ουσιαστικής αξιολόγησης, καθώς και την επίδραση που έχει η αναγνώριση και η ανταμοιβή της καλής απόδοσης στους εργαζομένους. Όταν οι εργαζόμενοι αισθάνονται ότι η προσπάθειά τους εκτιμάται και ανταμείβεται, αυτό τους παρακινεί να συνεχίσουν να αποδίδουν καλά, δημιουργώντας ένα θετικό και παραγωγικό εργασιακό περιβάλλον. Αντίθετα, μια προσχηματική αξιολόγηση μπορεί να οδηγήσει σε μιζέρια και αρνητικές συνέπειες για την ποιότητα ζωής των εργαζομένων και την μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του Οργανισμού. Η ουσιαστική αξιολόγηση είναι κλειδί για την ανάπτυξη και την επιτυχία του Οργανισμού.
    Αν και η αναγνώριση και η ανταμοιβή της καλής απόδοσης μπορεί να ενθαρρύνει τους εργαζομένους να συνεχίσουν να αποδίδουν καλά, υπάρχει ο κίνδυνος να δημιουργηθεί ανταγωνισμός και δυσαρέσκεια μεταξύ των συναδέλφων. Εάν η αξιολόγηση δεν είναι αντικειμενική και δίκαιη, μπορεί να οδηγήσει σε αίσθημα αδικίας και απογοήτευσης. Επιπλέον, η υπερβολική έμφαση στην ατομική απόδοση μπορεί να υπονομεύσει την ομαδική εργασία και τη συνεργασία, δημιουργώντας ένα αρνητικό εργασιακό κλίμα. Είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι η αξιολόγηση είναι ουσιαστική και όχι προσχηματική, ώστε να αποφευχθούν αρνητικές συνέπειες για την ποιότητα ζωής των εργαζομένων και τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του οργανισμού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αυτές οι προτάσεις θα βοηθήσουν στη δημιουργία ενός θετικού κλίματος στον εργασιακό χώρο, ενισχύοντας την ευημερία των εργαζομένων και την αποτελεσματικότητα του Οργανισμού.
    Αναγνωρίστε τις προσπάθειες και τα επιτεύγματα των εργαζομένων. Αυτό μπορεί να γίνει μέσω δημόσιων επαίνων, βραβείων ή άλλων μορφών αναγνώρισης.
    Παρέχετε ανταμοιβές για την καλή απόδοση, όπως μπόνους, προαγωγές ή άλλες μορφές επιβράβευσης. Αυτό ενθαρρύνει τους εργαζομένους να συνεχίσουν να αποδίδουν καλά.
    Ενημερώστε τους εργαζομένους για τις αλλαγές και τις αποφάσεις που επηρεάζουν τον Οργανισμό. Παρέχετε τακτικές ενημερώσεις σχετικά με την πρόοδο του οργανισμού και τις επόμενες ενέργειες. Χρησιμοποιήστε διάφορα μέσα επικοινωνίας, όπως συναντήσεις, email, και εσωτερικά δελτία.
    Ενθαρρύνετε τους εργαζομένους να συμμετέχουν ενεργά στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Δώστε τους την ευκαιρία να εκφράσουν τις ανησυχίες τους και να προτείνουν βελτιώσεις. Δημιουργήστε ομάδες εργασίας που θα ασχοληθούν με την εφαρμογή των αλλαγών. Αυτό θα βοηθήσει τους εργαζομένους να αισθανθούν ότι έχουν λόγο στη διαδικασία.
    Προσφέρετε ευκαιρίες για την απόκτηση νέων δεξιοτήτων και γνώσεων.
    Δημιουργήστε ευκαιρίες για κοινά έργα και δραστηριότητες.
    Οργανώστε κοινωνικές δραστηριότητες που ενισχύουν τις σχέσεις μεταξύ των εργαζομένων. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει εκδηλώσεις, εκδρομές ή άλλες δραστηριότητες.
    Ενθαρρύνετε πρότυπα συμπεριφοράς που προάγουν την ευγένεια, τον σεβασμό και την αλληλεγγύη μεταξύ των εργαζομένων.
    Οι ηγέτες πρέπει να είναι πρότυπα και να υποστηρίζουν ενεργά την αλλαγή.
    Παρακολούθησε την πρόοδο της αλλαγής και την αντίδραση των εργαζομένων. Χρησιμοποιήστε εργαλεία όπως ερωτηματολόγια και συναντήσεις για να συλλέξετε ανατροφοδότηση.
    Χρησιμοποιήστε τα δεδομένα που συλλέχθηκαν, για να βελτιώσετε τη διαδικασία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Το κείμενο αυτό, αν και περιέχει σημαντικές πληροφορίες και προσωπικές εμπειρίες, παρουσιάζει ορισμένα προβλήματα που αξίζει να επισημανθούν.
    Περιέχει γενικές δηλώσεις που δεν υποστηρίζονται με συγκεκριμένα παραδείγματα ή δεδομένα.
    Επικεντρώνεται κυρίως στην κριτική των συστημάτων αξιολόγησης χωρίς να προσφέρει συγκεκριμένες προτάσεις ή λύσεις για τη βελτίωση τους. Αυτό μπορεί να αφήσει τους αναγνώστες με την αίσθηση ότι το κείμενο είναι περισσότερο καταγγελτικό παρά εποικοδομητικό.Το κείμενο δεν παρέχει συγκεκριμένα στοιχεία ή δεδομένα για να υποστηρίξει τις δηλώσεις του.
    Δίνει υπερβολική έμφαση στην προσωπική εμπειρία του συγγραφέα, κάτι που μπορεί να αποσπάσει την προσοχή από το κύριο θέμα της ατομικής αξιολόγησης. Η συνεχής αναφορά στην προσωπική του πορεία και τις συνεντεύξεις μπορεί να θεωρηθεί ως αυτοπροβολή.
    Φαίνεται να έχει μια προκατειλημμένη άποψη κατά των συστημάτων αξιολόγησης, χωρίς να παρουσιάζει ισορροπημένα τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα. Αυτό μπορεί να μειώσει την αξιοπιστία του και να το κάνει να φαίνεται μονομερές.
    Η αναφορά στο δυστύχημα στα Τέμπη φαίνεται ασαφής και δεν συνδέεται άμεσα με το κύριο θέμα της ατομικής αξιολόγησης. Αυτό μπορεί να προκαλέσει σύγχυση στους αναγνώστες και να θεωρηθεί ως προσπάθεια εκμετάλλευσης ενός τραγικού γεγονότος για την υποστήριξη της θέσης του συγγραφέα.
    Η χρήση υποκειμενικών σχολίων και προσωπικών απόψεων, όπως η αναφορά στη "χρυσοσκόνη" που ρίχνουν οι εργοδότες, μπορεί να θεωρηθεί ως υπερβολική και να μειώσει την επαγγελματική σοβαρότητα του κειμένου.
    Το κείμενο δεν διατηρεί έναν επαγγελματικό τόνο σε όλη τη διάρκεια. Η χρήση συναισθηματικής γλώσσας και προσωπικών σχολίων μπορεί να μειώσει την επαγγελματική σοβαρότητα του κειμένου.
    Η αναφορά σε πολιτικά θέματα μπορεί να προκαλέσει αντιδράσεις και να αποσπάσει την προσοχή από το κύριο θέμα της ατομικής αξιολόγησης. Οι αναγνώστες μπορεί να αισθανθούν ότι το κείμενο είναι περισσότερο πολιτικό παρά επιστημονικό.
    Η δομή του κειμένου είναι ασαφής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Επικεντρώνεται περισσότερο στην υπεράσπιση των εργαζομένων παρά στην αντικειμενική ανάλυση των συστημάτων αξιολόγησης.
    Προκατειλημμένη άποψη κατά των συστημάτων αξιολόγησης, βλέποντάς τα ως απειλή για την ασφάλεια και τη σταθερότητα της εργασίας. Επικεντρώνεται περισσότερο στα αρνητικά τους στοιχεία.
    Περισσότερο αυτοπροβολή παρά επιστημονική ανάλυση και προσπάθεια επιρροής στην πολιτική ατζέντα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανοίγει δρόμο για πολιτική καριέρα και εμπλουτίζει το βιογραφικό, η ενασχόληση με συνδικαλιστικά θέματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΣΧΟΛΙΑ