ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΜΝΗΜΗΣ ΘΥΜΑΤΩΝ ΤΡΟΧΑΙΩΝ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΤΡΙΤΗ 11/11/2025

 


Πορεία του Συλλόγου SOS-Τροχαία Εγκλήματα,  την Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2025, Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων Συγκρούσεων – Συνέντευξη Τύπου

 http://soste.gr/sos-te/


Πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2025, ώρα 12.00, στην Αίθουσα Συγκεντρώσεων του Εργατικού Κέντρου Αθήνας (Γερανίου 28)  συνέντευξη τύπου του Πανελλαδικού Συλλόγου SOS Tροχαία Εγκλήματα, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων Συγκρούσεων, την Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2025. Την ημέρα εκείνη ο Σύλλογος διοργανώνει στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις της χώρας (Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο Κρήτης, Αλεξανδρούπολη) εκδηλώσεις για την προπαγάνδιση των αιτημάτων του Συλλόγου, που αφορούν στο καυτό θέμα των τροχαίων συγκρούσεων. Η κοινωνική αυτή μάστιγα που στοιχίζει πολλές εκατοντάδες ζωές στη χώρα μας κάθε χρόνο, αλλά και σοβαρές αναπηρίες και μάλιστα κυρίως νέων ανθρώπων, αποτελεί ένα παράλογο και αναίτιο βαρύ φόρο αίματος, ο οποίος δεν μπορεί να γίνεται ανεκτός από μία κοινωνία και μία πολιτεία που θέλει να λέγεται πολιτισμένη. Στη συνέντευξη του Συλλόγου, ο οποίος έχει επιλέξει για την καμπάνια του ως κεντρικό το σύνθημα «Σκοτώθηκαν στο Δρόμο - Αγνοήθηκαν από την Κοινωνία - Ποδοπατήθηκαν από τη Δικαιοσύνη», παρευρέθηκαν μέλη των οικογενειών των θυμάτων.

Μια πορεία την Κυριακή 16 Νοέμβρη….!

Στην Αθήνα: πορεία από το Χίλτον μέχρι την Ομόνοια 12.00.

 

Μια διαδρομή με 6 στάσεις και 8 θύματα: στο Χίλτον (Γιάννης Παπαγεωργίου, οδηγός μοτό 13/2/2025) στη Β. Σοφίας & Ρηγίλλης ( Τάκης Μπολοβής, οδηγός μοτό 13/2/2016), στη Βουλή (Ιάσονας Λαλαούνης, οδηγός μοτό 12/3/2021), στη Σταδίου & Πεσμαζόγλου (Κώστας Κουβίδης, επιβάτης ΙΧ 26/4/2007 & Μαίρη Χριστοπούλου πεζή - εγκατάλειψη 3/11/2023) στην Πανεπιστημίου & Πατησίων ( δύο νεκροί μοτοσικλετιστές 24/1/2024) , στη Σατωβριάνδου & 3ης Σεπτεμβρίου (νεκρός πεζός σε πεζόδρομο -εγκατάλειψη 21/11/2024)

 


Η επιλογή της πορείας στο κέντρο της Αθήνας που θα σταματάει στα σημεία θανατηφόρων τροχαίων έγινε για να δώσουμε έμφαση στο γεγονός ότι:

 - Τα τροχαία συμβαίνουν όλο και περισσότερο στις κατοικημένες περιοχές.

-       -    Το όριο ταχύτητος (του πιο αποφασιστικού παράγοντα στην πρόκληση αλλά και στην έκβαση ενός τροχαίου) πρέπει να μειωθεί γενικευμένα στα 30 km/h στις κατοικημένες περιοχές, όπως συμβαίνει σ όλες τις σύγχρονες μεγαλουπόλεις.

-       -   Πρέπει να αλλάξει η απαράδεκτη διάταξη του 290Α που θεσπίζει ως κακούργημα την πρόκληση φόνου ή τραυματισμού στις κατοικημένες περιοχές μόνο αν η ταχύτητα υπερβαίνει τα 90 km/h χαρακτηρίζοντας σαν πλημμελήματα όλους του φόνους και τραυματισμούς που προκαλούνται από οδηγούς που τρέχουν μέχρι 40 km πάνω από το όριο ταχύτητας

-       -    Πρέπει να θεσπιστεί για όλους τους οδηγούς η Μηδενική Ανοχή στο αλκοόλ και να ξεκινήσει άμεσα η διενέργεια ναρκοτεστ στο δρόμο.

 


Μία πορεία που διεκδικεί:

Ø Την ανάγκη πρόληψης,

Ø Τη θέσπιση του ορίου 30 km,

Ø Τη θέσπιση του Μηδενικού Αλκοόλ,

Ø Την απαίτηση για ασφαλείς/αποτρεπτικές υποδομές. 

Ø Πόλεις προορισμένες για τους  ανθρώπους, με περιορισμό της μηχανοκίνησης.

Ø Ασφαλές περπάτημα, ποδηλασία και Δημόσιες Συγκοινωνίες.

 

Ο Σύλλογος καλεί επίσης στις συγκεντρώσεις:

Στη Θεσσαλονίκη, Πλατεία Ναυαρίνου 12.00 πμ

Στο Ηράκλειο Κρήτη, Λότζια 11.00 πμ

Στην Αλεξανδρούπολη

Στη Ρόδο

 

Στο πλαίσιο της συνέντευξης και με αφορμή ερωτήματα όπως:

 

-          Πώς από το στόχο μείωσης των θανάτων από τροχαία κατά  50% μέχρι το 2030 φτάσαμε στο ρεκόρ πενταετίας με 665 νεκρούς το 2024;

-          Γιατί η Ατιμωρησία αποτελεί καθεστώς στα τροχαία εγκλήματα;

-          Πώς φτάσαμε το μαζικότερο έγκλημα στη μεταπολεμική ιστορία να θεωρείται κανονικότητα;

 

Ο Σύλλογος παρέθεσε τα παρακάτω συγκλονιστικά στοιχεία και εξήγησε τις θέσεις του:

Το μέγεθος του προβλήματος:

Θάνατοι -Τραυματισμοί -Αναπηρία

Η Ελλάδα βρίσκεται σταθερά στις 5 χειρότερες θέσεις της Ευρώπης σε θανάτους- τραυματισμούς επί δεκαετίες. Παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση θέτει ως στόχο τη μείωση των θανάτων από τροχαία κατά 50% τη δεκαετία   2021 -2030, δηλαδή από 624 το 2021 να κατέβουμε στους 312 το 2030, οι αριθμοί θανάτων που ανακοινώνει η ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν πως ο «στόχος» αυτός είναι ανέφικτος.

  

2021

2022

2023

2024

2025 (έως 31/8)

624

654

646

665

370 (προσωρινά στοιχεία)

Συνολικά από 1/1/2021 μέχρι 31/8/2025 είχαμε τουλάχιστον 2959 νεκρούς σε τροχαίες συγκρούσεις, πολύ μεγαλύτερο αριθμό σοβαρά τραυματιών και άγνωστο (η πολιτεία δεν τους καταμετρά) αριθμό αναπήρων…

Το τροχαίο έγκλημα στη χώρα μας, η πανδημία με τον μεγαλύτερο αριθμό νεκρών και αναπήρων στη μεταπολεμική ιστορία της χώρας εξακολουθεί να θεωρείται ατομική/οικογενειακή υπόθεση, ζήτημα τύχης και όχι κοινωνικό και πολιτικό πρόβλημα.

Ενδεικτικά:

Από την φοβερή νύχτα του Εγκλήματος των Τεμπών μέχρι σήμερα αν και έχουμε τουλάχιστον 1.599 νεκρούς σε τροχαίες συγκρούσεις ο απίστευτος αυτός αριθμός θυμάτων, νέων ανθρώπων στην πλειοψηφία τους δεν στάθηκε ικανός να προκαλέσει το παραμικρό κοινωνικό γεγονός, ούτε καν την διατύπωση στοιχειωδών αιτημάτων που θα οδηγούσαν σε μια αντίστροφη πορεία.

Καμία κοινωνική διαμαρτυρία δεν εκφράστηκε για το θέμα στην Κρήτη όπου το 2024 είχαμε 64 νεκρούς σε τροχαία, ο οποίος αποτελεί αριθμό ρεκόρ, με αύξηση 65% σε σχέση με το 2023!


Ποδοπατήθηκαν από την Δικαιοσύνη

Σχόλια σε ένα πίνακα με 158 θύματα Τροχαίων Εγκλημάτων


158 θύματα. Ανάμεσα τους τα θύματα 11 πολύνεκρων εγκλημάτων, 1 με τρία θύματα και 10 με δύο. Πολλά είναι τα θύματα από συγκρούσεις που έγιναν ενώ ισχύει ο 290Α για την επικίνδυνη οδήγηση. Αρκετές υποθέσεις παραπέμφθηκαν για κακούργημα αλλά στο Εφετείο εξέπεσαν σε πλημμέλημα 

Για τα 158 θύματα είχαμε:

1  καταδίκη δράστη διπλού φονικού  σε 6 μήνες εκτιτέα ποινή για 2 νεκρούς 

1 αφαίρεση άδειας οδήγησης για 3 μήνες από δράστη  θανατηφόρου τροχαίου  με εγκατάλειψη (8 έτη μετά το συμβάν) 

Όλες οι άλλες δίκες που ολοκληρώθηκαν κατέληξαν σε ποινές με αναστολή ή εξαγοράσιμες…

Καμία άλλη αφαίρεση διπλώματος δεν υπάρχει ούτε προδικαστικά (περιοριστικό μέτρο) ούτε με δικαστική απόφαση.

Σ όλες τις περιπτώσεις  εξαγοράς από τους δράστες το δικαστήριο επέβαλε την ελάχιστη δυνατή ημερήσια αποζημίωση (5 ευρώ) και πολλές δόσεις. Στις περισσότερες περιπτώσεις  το τίμημα που πληρώνουν για την αφαίρεση ανθρώπινης ζωής είναι υποπολλαπλάσιο της αξίας του οχήματος/όπλου που κατείχαν και χρησιμοποίησαν.

Ενδεικτικά του εξευτελισμού και της ταπείνωσης που υπέστησαν αναφέρουμε αποφάσεις που αφορούν οικογένειες μέλη του συλλόγου μας:

Ø  Το 2017 ο δράστης του θανατηφόρου τροχαίου με εγκατάλειψη με θύμα τον 15χρονο πεζό Σόλωνα Καρυδάκη καταδικάστηκε από το Εφετείο Αθηνών σε εξαγοράσιμη ποινή 26.000 ευρώ σε 36 ισόποσες δόσεις.

Ø  Το 2023 ο δράστης του διπλού φονικού με θύματα την 20χρονη Στέλλα Μούσχου και τον 19χρονο Γιάννη Στρογγυλό μπροστά στο Πολυτεχνείο Κρήτης καταδικάστηκε από το Εφετείο Χανίων σε εξαγοράσιμη ποινή 25.515 ευρώ σε δόσεις. 12.500 ευρω για τη ζωή κάθε παιδιού. 

Ø  Το 2024 ο δράστης του διπλού φονικού με θύματα την Στεφανία Μουλαρά 29 ετων και τον Ακη Κάκο 29 ετων καταδικάστηκε από το Εφετείο Αγρινίου σε εξαγοράσιμη ποινή 22.000 σε δόσεις. 11.000 ευρώ η ανθρώπινη ζωή…


Για τις αποζημιώσεις μόνο μια λέξη:

Ας βγει ένας δικαστής ή υπουργός να εξηγήσει γιατί όταν μια ανθρώπινη ζωή χαθεί σε τροχαίο έγκλημα, αν την αποζημίωση καταβάλει ασφαλιστική εταιρία αυτή προσδιορίζεται στο 1/3 της αποζημίωσης που αποφασίζεται όταν η ευθύνη (και η πληρωμή) βαρύνει το κράτος!

 

Να σημειώσουμε ότι: 

 

-Στη συζήτηση για το νέο ΚΟΚ στη Βουλή η Ένωση Δικαστών & Εισαγγελέων αν και κλήθηκε να τοποθετηθεί σαν ενδιαφερόμενος φορέας δεν προσήλθε

 

-Αιτήματα του συλλόγου μας για συνάντηση τόσο με τον σημερινό Υπουργό Δικαιοσύνης όσο και με τον προκάτοχο του ούτε καν απαντήθηκαν.

 

Όλα τα παραπάνω τα έχουμε θέσει τόσο στην Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής όσο και στη συζήτηση κατά την ψήφιση του νέου ΚΟΚ όπου υπογραμμίσαμε ότι νόμοι που ισχύουν πάνω από έξι χρόνια (επικίνδυνη οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ) σχεδόν ποτέ δεν χρησιμοποιούνται!

 

Από τους παρευρισκόμενους εν συνεχεία παρατέθηκαν ενδεικτικά στοιχεία που αντλήθηκαν από την ηλεκτρονική εφαρμογή του gov.gr «Χάρτης Τροχαίων Συγκρούσεων» (σύνδεσμος εδώ), για τα σημεία από τα οποία θα περάσει η πορεία στην Αθήνα:

Από την 01/01/2025 έως 20/5/2025 σε ακτίνα 100 μέτρων:

 -   3ης Σεπτεμβρίου & Σατωβριάνδου: 5 συμβάντα με το χαρακτηρισμό ΛΟΙΠΑ ΑΙΤΙΑ

-      -    Πανεπιστημίου & Πατησίων: 5 συμβάντα με το χαρακτηρισμό ΛΟΙΠΑ ΑΙΤΙΑ

-       -   Πεσμαζόγλου και Σταδίου: 4 συμβάντα (3 παραβίαση σηματοδότη, 1 απόσπαση προσοχής)

-        -  Βουλή: 1 συμβάν (απόσπαση προσοχής)

-         -  Ρηγίλλης: 1 συμβάν (υπό εκδίκαση)

-          - Χίλτον: 3 συμβάντα (υπό εκδίκαση)

 Όπως σχολίασαν χαρακτηριστικά τα μέλη του Συλλόγου τα παραπάνω ευρήματα, στο κέντρο της πόλης και μέσα σε ένα ελάχιστο διάστημα μερικών μηνών, έχουν συμβεί απανωτά τροχαία συμβάντα, κάποια εκ των οποίων θανατηφόρα, σε σημεία που είναι γνωστό εκ των προτέρων (blind spots) για όποιον διαθέτει τα απαιτούμενα στοιχεία, ότι είναι επικίνδυνα για τροχαίες συγκρούσεις. Πρόκειται για μία λυπηρή παραδοχή ότι ζούμε σε μία βάρβαρη πόλη, χωρίς μέτρα πρόληψης, που ισχύουν πρωτόγονοι όροι στην οδική κυκλοφορία, ενώ η Πολιτεία δεν αποφασίζει να θέσει τέρμα σε αυτή την αιματηρή πραγματικότητα, που τίποτα «κανονικό» δεν υπάρχει σε αυτή! Η καταστροφή τόσων ανθρώπινων ζωών, των ίδιων των θυμάτων και των οικογενειών τους, δεν μπορεί να γίνεται ανεκτή σε μία κοινωνία που θέλει να λέγεται πολιτισμένη. Δεν πρόκειται για «κακιά ώρα», ούτε τύχη και πεπρωμένο. Πρόκειται για έγκλημα με παραπάνω από ένα υπαίτιους. Ένα έγκλημα που αφορά το δράστη, αφορά όμως και την Κοινωνία, την Πολιτεία, τη Δικαιοσύνη.

Ας συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι στο δρόμο καθένας μας κρατά τη ζωή του άλλου στα χέρια του, ότι η Πολιτεία πρέπει να πάψει να βάζει τα συμφέροντα της αυτοκινητοβιομηχανίας πάνω από τις ζωές μας, όπως και η Δικαστική Εξουσία να πάψει να βάζει τα συμφέροντα των ασφαλιστικών εταιρειών πάνω από τον ανθρώπινο πόνο!

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια